Inscrie firma
Newschannel.ro
drumuri Obiective Calendar Finantari Documente necesare Axe si masuri active Contacteaza

NewsChannel.ro: Cate proiecte de finantare au fost aprobate prin programul POS T si ce sume au fost alocate? Care sunt principalii beneficiari?

Liliana Barna: Pana in prezent au fost depuse la Autoritatea de Management POS Transporturi un numar de 19 proiecte. Dintre acestea au fost aprobate 8, in valoare totala de 333.740.411 RON, contributia UE fiind de 60.145.684 RON. Principalii beneficiari POS Transport sunt CNADNR SA, CNCF CFR SA. Acestia sunt precizati clar, pentru fiecare axa prioritara/domeniul major de interventie in Documentul Cadru de Implementare. Lista proiectelor depuse la AM POS T este publicata pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, sectiunea POS Transport si este actualizata periodic.

NewsChannel.ro: IMM–urile pot accesa fonduri europene prin POS T?

Liliana Barna: IMM-urile nu sunt eligibile pentru a accesa fonduri in cadrul POS Transport. Beneficiarii eligibili pentru POST sunt Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA (CFR Infrastructura), administrat ii portuare fluviale si maritime, administratii aeroportuare etc. Toate aceste unitati din sectorul public pot opta mai intai pentru fonduri destinate asistentei tehnice in pregatirea proiectelor si abia apoi sa ceara bani pentru inceperea efectiva a lucrarilor la autostrazi, cai ferate, porturi si aeroporturi.Companiile private nu se numara printre potentialii solicitanti ai finantarilor POS-T din cauza regulilor europene stricte cu privire la ajutoarele de stat
          
NewsChannel.ro: Care sunt cele mai mari greseli pe care le fac cei care doresc sa acceseze fonduri europene prin POS T in scrierea dosarului?

Liliana Barna: Principalele greseli constatate in urma procesului de evaluare si selectie a cererilor de finantare depuse vizeaza urmatoarele aspecte:
- inexistenta unor documente minime obligatorii, ca de exemplu, Studiul de Fezabilitate cu Analiza Cost – Beneficiu, Studiul de Impact de Mediu cu acordul de mediu si Declaratia Natura2000 aferente.
- neexistenta unei justificari corespunzatoare pentru finantarea ceruta. De exemplu, lipsa informatiilor despre starea actuala a infrastructurii in zona proiectului, analize ale cererii de transport (studii de trafic) neconcludente sau cu rezultate contrare obiectivului de investitii propus spre finantare, necorelarea datelor la nivelul cel mai de baza (numar de kilometrii diferiti pentru acelasi obiectiv, date de trafic diferite pentru aceeasi perioada etc.),
- analize cost – beneficiu gresite sau incomplete,
- prezentarea incompleta sau insuficienta a structurilor de implementare a proiectelor, a procedurilor de lucru, a dotarii materialelor si a spatiului de lucru sau spatiului de arhivare a documentelor.

NewsChannel.ro: Cu ce dificultati estimati ca se va confrunta sistemul de gestionare a fondurilor europene prin POS T si care va fi gradul de absorbtie a banilor UE in acest an?

Liliana Barna: Principalele dificultati care pot ingreuna sistemul de gestionare a POST vizeaza urmatoarele aspecte:
 - capacitatea administrativa insuficienta a celor doi beneficiari importanti ai POS Transport (CNADNR SA si CNCF CFR SA), manifestata prin numarul redus al personalului si calificarea nesatisfacatoare a acestuia;
- fluctuatia mare a resurselor umane datorata stimularii insuficiente a personalului atat la nivelul AM POST cat si in structura  beneficiarilor principali ai programului (CNADNR si CN CFR)
- dificultati referitoare la asigurarea fondurilor necesare pentru pregatirea si demararea proiectelor.

NewsChannel.ro: Cum ati comunicat pana acum despre fonduri europene? Cum v-ati planificat campania de comunicare pe fonduri pentru  absorbtie cat mai buna in 2009?

Liliana Barna: Inca de la inceputul anului 2007, personalul Autoritatii de Management POS Transport a elaborat materialele informative despre POS-T, cand au fost tiparite si distribuite 2000 de brosuri informative, 2000 mape, 500 afise, 200 pixuri, toate cheltuielile fiind suportate de la bugetul de stat, avand in vedere ca Programul Operational Sectorial Transport a fost aprobat oficial in 12 iulie 2007. O parte din aceste materiale au fost distribuite in cadrul conferintelor si seminariilor la care reprezentanti ai Ministerului Transporturilor au sustinut prezentari ale POS-T.

Reprezentatii Ministerului Transporturilor au participat activ in perioada februarie-iulie 2007 la campania de informare publica “Fondurile Structurale si de Coeziune pentru Romania”, organizata de ACIS in 9 orase ale tarii, unde au prezentat Programul Operational Sectorial Transport 2007-2013.
 
Scopul acestor evenimente publice a fost acela al informarii si constientizarii publicului asupra importantei Fondurilor Structurale si de Coeziune, asupra modalitatilor de accesare a fondurilor comunitare nerambursabile, a dezvoltarii si implementarii proiectelor de finantare. Intalnirile au prilejuit schimbul de informatii intre potentialii beneficiari ai instrumentelor structurale si institutiile administratiei publice care gestioneaza aceste fonduri.

Pentru asigurarea transparentei gestionarii fondurilor alocate de Uniunea Europeana prin Programul Operational Sectorial de Transport a fost creata in cursul anului 2007 adresa de e-mail postransport@mt.ro disponibila pe website-ul ministerului, adresa care a fost postata si pe website-ul dedicat instrumentelor structurale in Romania si gestionat de ACIS.

In cursul anului 2008, au fost organizate la sediul Ministerului Transporturilor o serie de intalniri cu beneficiarii, in care s-au dezbatut probleme privind modul de pregatire a proiectelor ce vor fi depuse pentru finantarea din POS Transport.

Tot in anul 2008 s-a elaborat si s-a lansat in procesul de achizitie publica documentatia de atribuire a contractului privind organizarea unei campanii de informare la nivel national privind POS Transport. Acest contract urmeaza sa fie semnat cat de curand, urmand ca implementarea sa se realizeze in perioada 2009 - 2010. Acest proiect extrem de complex cuprinde o serie de activitati de comunicare, dintre care putem enumera, pe scurt, crearea unui site dedicat AM POS T unde vor fi afisate informatii de interes legate de acest program, editarea si distribuirea la nivel national a unui set de materiale informative privind POS Transport, derularea unei campanii media pe toate canalele de comunicare in masa (TV, radio, presa scrisa), implementarea unei campanii de afisaj exterior la nivelul intregii tari, realizarea de sondaje de opinie.

De asemenea, in anul 2009 se are in vedere lansarea unui nou proiect de organizare de evenimente publice la nivel national in vederea promovarii POS Transport si a proiectelor care au fost aprobate sau se afla in curs de aprobare. Toate aceste proiecte vor asigura informarea publica la nivel national si vor imbunatati imaginea administratiei publice din Romania care depune eforturi considerabile pentru cresterea absorbtiei fondurilor comunitare.

Aceste proiecte de informare si publicate vor fi finantate din Axa Prioritara 4 – Asistenta Tehnica – a Programului Operational Sectorial Transport, axa co-finantata in  proportie de 75 % din Fondul European de Dezvoltare Regionala al Uniunii Europene, diferenta fiind asigurata de la bugetul de stat.

NewsChannel.ro: Ce va ingrijoreaza si ce va multumeste cel mai mult in actiunile intreprinse de departamentul dvs. in 2007-2008? Ce greseli veti avea grija sa nu se repete in urmatorii ani?

Liliana Barna: Principalul motiv de ingrijorare la nivelul activitatii de comunicare este insuficienta personalului calificat, iar ce ne multumeste pana in prezent este numarul destul de mare de actiuni de comunicare desfasurate, avand in vedere ca pana in prezent toate costurile au fost suportate integral de la bugetul de stat.

NewsChannel.ro: Ce sfat le-ati da celor interesati de accesarea fondurilor europene prin POS T?

Liliana Barna: In principal, sa se asigure, inainte de scrierea proiectului, ca fac parte din beneficiarii eligibili ai acestui program, dupa cum reiese din documentele oficiale aflate la dispozitia tuturor celor interesati, pe site- ul ministerului. De asemenea, beneficiarii trebuie sa se asigure ca activitatile propuse prin proiect sunt eligibile si sa verifice, inaintea depunerii proiectului, existenta tuturor documentelor solicitate prin Ghidul Solicitantului.

Pentru informatii detaliate despre intreprinderile mici si mijlocii din Romania si pentru sfaturi si analize legate de finantari, fonduri structurale si alte domenii interesante pentru oamenii de afaceri va puteti abona la newsletterul NewsChannel.ro.

Alte articole despre: Transporturi
Alte subiecte: Liliana Barna POS Transpo

0 comentarii



Comenteaza si tu
Titlu: Comenteaza: Nume: Email: Website: (optional)

Introduceti codul din poza de mai jos pentru verificare
Adauga

Intreaba un specialist

Pentru sfaturi, subtilitati despre fondurile structurale precum si pentru consultanta legata de proiectul dvs. de finantare europeana, nu ezitati sa adresati o intrebare specialistului invitat din aceasta saptamana.
Intreaba un specialist

Povesti de succes

Comisia Europeana va recupera de la Romania 74,9 milioane de euro cheltuite incorect in agricultura Comisia Europeana va recupera de la Romania 74,9 milioane de euro cheltuite incorect in agricultura

Comisia Europeana va recupera de la Romania suma de 74,9 milioane euro, ce reprezinta fonduri pentru agricultura...

citeste tot articolul

Stadiul fondurilor europene gestionate de MDRT,prezentat Comisiei pentru Dezvoltare Regionala din PE Stadiul fondurilor europene gestionate de MDRT,prezentat Comisiei pentru Dezvoltare Regionala din PE

Secretarul de stat in Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) Razvan Murgeanu a sustinut marti, la...

citeste tot articolul

97 IMM-uri din 100 au avut probleme in accesarea de fonduri UE 97 IMM-uri din 100 au avut probleme in accesarea de fonduri UE

Pentru numeroase IMM-uri, accesarea fondurilor europene trebuia sa fie gura de aer proaspat, sprijinul binevenit de care...

citeste tot articolul

POS Transport se desfasoara in intervalul 2007-2013. Proiectele se pot depune pana la epuizarea bugetului.

Principalii beneficiari sunt administratiile nationale ale infrastructurilor de transport feroviare, rutiere si navale, si administratiile nationale si regionale ale infrastructurii aeroportuare.

De asemenea, operatorii transportului feroviar public de calatori pot fi potentiali beneficiari sub axa prioritara nr. 2.
Bugetul total este de aproximativ 5.7 mld. euro, repartizati astfel:
  • Fondul de Coeziune si Fondul european de Dezvoltare Regionala: 4.6 mld. euro
  • Bugetul de stat: 1.09 mld. euroFondul de Coeziune si Fondul european de Dezvoltare Regionala: 4.6 mld. euro

Pana in prezent au fost depuse la Autoritatea de Management POS Transporturi un numar de 19 proiecte, dintre acestea fiind aprobate 9 proiecte, in valoare totala de 333.740.411 RON, contributia UE fiind de 60.145.684 RON.
  • Modernizarea si dezvoltarea axelor prioritare TEN-T, cu aplicarea masurilor necesare pentru protectia mediului inconjurator
  • Modernizarea si dezvoltarea retelelor nationale de transport, in conformitate cu principiile dezvoltarii durabile
  • Promovarea transportului feroviar, naval si intermodal
  • Sprijinirea dezvoltarii transportului durabil, prin minimizarea efectelor adverse ale transportului asupra mediului, si imbunatatirea sigurantei traficului si a sanatatii umane

NewsChannel

NewsChannel.ro este un site de informatii, stiri, analize, materiale video. Site-ul mai gazduireste un calendar de afaceri si un director de formulare si documente tipizate, toate dedicate oamenilor de afaceri si profesionistilor care lucreaza in acest mediu. Vizitati NewsChannel.ro