Inscrie firma
Newschannel.ro
POR


Structural Consulting™ Group si www.fonduri-structurale.ro s-au alaturat saptamana trecuta campaniei de deblocare a prefinantarilor, realizand un sondaj printre beneficiarii POSDRU ale caror rezultate au fost incluse intr-o scrisoare deschisa atasata acestui comunicat si adresata Guvernului, Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS), Ministerul Finantelor Publice si Autoritatii de Management a Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane. 

La sondajul initiat de catre Structural Consulting™ Group si www.fonduri-structurale.ro au raspuns 82 de beneficiari POSDRU, insa numarul organizatiilor afectate este, de ordinul sutelor, deoarece astfel de proiecte se realizeaza, in general, in parteneriat. Mai exact, conform informatiilor colectate in cadrul campaniei, 232 de organizatii nationale si transnationale, isi asteapta, inca, banii de la AM POSDRU. Cererile de prefinantare au fost depuse in perioada noiembrie 2010 – februarie 2011 si insumeaza in total 110,24 milioane de lei (aproximativ 26 de milioane de euro).

Prefinantarile sunt blocate…pana acum responsabilitatea a fost pasata de la AM POSDRU spre Ministerul Finantelor si inapoi

Blocarea prefinantarilor a fost discutata inca din ianuarie in cadrul unei intalniri intre reprezentantii AM POSDRU, patronate, sindicate si ai Coalitiei pentru ONG-uri. 

Pentru informatii detaliate despre intreprinderile mici si mijlocii din Romania si pentru sfaturi si analize legate de finantari, fonduri structurale si alte domenii interesante pentru oamenii de afaceri va puteti abona la newsletterul NewsChannel.ro.

Alte articole despre: Cofinantari
Alte subiecte:

1 comentarii

Expert 25.02.2011
1
Disfunctionalitate majora in mecanismul de gestionare a FSE de catre AMPOSDRU
Disfunctionalitate majora in mecanismul de gestionare a FSE de catre AMPOSDRU – Decizia nr. 9 / 23.02.2011 emisa de AMPOSDRU privind modificarea mecanismului de acordare a prefinantarii pentru proiectele ce nu au primit inca prefinantare. –1. Schimbarea majora a prevederilor contractului de finantare, nefundamentata din punct de vedere legislativDecizia impune beneficiarilor acceptarea noului mecanism sau rezilierea contractelor de finantare. Sunt afectati doar acei beneficiari care au semnat contracte de finantare in perioada sepembrie 2010 - februarie 2011, dar care nu au beneficiat de prefinantare pana in acest moment.Decizia invoca Art 12(1) din contractul de finanþare ”Orice modificare a contractului se va face cu acordul ambelor pãrþi, prin aprobarea unei notificãri sau prin încheierea unui act adițional, cu excepția modificãrilor determinate de schimbãri în legislația naționalã și/sau europeanã, care vor intra în vigoare la data menționatã în actul normative respective, fãrã a fi necesar acordul Beneficiarului.(…) Modelul-cadru de notificare ce vizeazã modificãri determinate de schimbãri în legislația naționalã și/sau europeanã va fi elaborat și aprobat prin decizie/instrucțiune la nivelul AMPOSDRU.”In cazul de fata ne fiind vorba de nici o schimbare de legislatie nationala sau europeana, decizia este abuziva, orice modificare necesitand acordul ambelor parti contractante.Concluzie: Actul administrativ emis de AMPOSDRU este lovit de nulitate2. Lipsa totala a transparentei in ceea ce priveste comunicarea Deciziei nr. 9 si a motivelor ce stau la baza acesteiaBeneficiarii care nu au beneficiat de prefinantare pana in data de 23.02.2011, au fost informati prin e-mail sau fax privind aceasta decizie. Pe site-ul oficial nu exista decat un mesaj din care rezulta faptul ca platile privind prefinantarea se vor relua in transe incepand cu 1 martie a.c. In mod normal, conform practicii, aceasta decizie trebuia publicata in integralitate, astfel incat sa fie asigurata transparenta si asigurarea ca TOTI beneficiarii care nu au primit prefinantarea au luat act de efectele acestei decizii. asigurandu-se astfel, cel putin in acest context, un tratament egal pentru TOTI benficiarii afectati de aceasta decizie a AM. In mod normal, in baza Art. 18 (3) „AMPOSDRU isi rezerva dreptul de a reduce partial sau total finantarea daca aceasta diminuare este cauzata de dificultati in cadrul bugetului de stat…”, coroborat cu Art. 9, pct B, (4) „AMPOSDRU va efectua transferul prefinantarii, in conditiile prevazute in prezentul contract de finantare, in termen de maxim 15 (cincisprezece) zile de la data inregistrarii cererii la AMPOSDRU sau OIRPOSDRU delegat….”, in cazul unor dificultati la bugetul de stat ar fi trebuit sa informeze beneficiarii afectati in termenul de 15 zile prevazut in contract.In contextul de fata, nu a existat nici un fel de informare oficiala cu privire la dificultati, de ori ce natura, dificultati ce ar putea pune afecta negativ mecanismul de acordare a prefinantarii. Astfel, exista numerosi beneficiari care nu au primit prefinantarea o perioada de peste 3 luni, fara nici o explicatie din partea autoritatilor de resort.3. Discriminare si lipsa totala a unui tratament egal in abordarea contractelor cu beneficiarii POSDRUAvand in vedere faptul ca in perioada septembrie 2010 – februarie 2011, au fost semnate foarte multe contracte de finantare, atat aferente cererilor de propuneri de proiecte tip grant, cat si altele, aferente altor cereri de propuneri de proiecte mai vechi si tinand cont de faptul ca multi dintre semnatarii contractului au beneficiat de acordarea prefinantarii in termenul contractual prevazut, in cuantumul si conform mecanismului initial (30% din total valoare eligibila a proiectului pentru axele prioritare 1-5 si 40% din valoarea totala eligibila a proiectului pentru Axa 6), tratamentul discriminatoriu este evident fata de acei beneficiari, aflati in acelasi „lot”, care nu au beneficiat de prefinantarea prevazuta contractual si care sunt obligati, ca in termen de 3 zile de la primirea deciziei in cauza (in multe cazuri via e-mail), dar nu mai tarziu de 28 februarie, sa solicite modificarea contractului in ceea ce priveste acordarea prefinantarii sau sa rezilieze contractele.Discriminarea si lipsa unui tratament egal rezulta si din conditiile impuse prin decizie, referitoarere la modalitatea recuperarii prefinantarii. Astfel, daca beneficiarii „norocosi” nu sunt nevoiti sa deduca o cota parte din prefinantare cu ocazia primei cereri de rambursare, cei aflati in categoria discriminata, nu pot avea acces la o a doua transa de prefinantare decat dupa recuperarea a 50% din transa acordata initial.Un alt element discriminatoriu si abuziv il constituie diminuarea cotei de prefinantare pentru Axa 6, de la maxim 40%, cat prevede legislatia nationala, la maxim 30% stabilit prin decizia 9, care nu poate fi considerata nici macar legislatie tertiara.Un astfel de mecanism, in cazul in care este necesar a fi impus datorita dificultatilor bugetare la nivel national, in primul rand sa fie transparent supus dezbaterilor publice si in al doilea rand sa nu se aplice contractelor deja semnate, pentru a se respecta principiul nondiscriminarii si neretroactivitatii.4. Acordarea preferintiala a prefinantarilor In acest context, avand in vedere faptul ca exista posibilitatea ca unii beneficiari, chiar daca au depus mai tarziu cereri de prefinantare, sa fi primit prefinantarea inaintea altora care au depus-o mai devreme, in baza transparentei de care ar trebui sa dea dovada acest sistem de gestionare a fondurilor europene, este imperios necesara publicarea unei liste din care sa reiasa datele la care beneficiarii au depus cereri de prefinantare si datele la care unii dintre acestia au primit prefinantarea. Exista suspiciuni ca s-ar fi aplicat un tratament preferential in acordarea prefinantarilor.5. Risc major de reziliere a multor contracte de finantare si de blocare a proiectelorAvand in vedere dificultatea deja existenta si cunoscuta in mecansimul de rambursare a cheltuielilor de catre AMPOSDRU / OIPOSDRU (lipsa personal, lipsa de experienta au nui mare numar din personalul existent, concentrarea verificarilor de management pe forma si nu pe fond -continut, rezultate, indicatori-, mecanisme reglementate neclar si abordari diferentiate intre AMPOSDRU si OIPOSDRU, etc), la care se mai adauga noul mecanism impus prin prezenta decizie, se contureaza un risc major ca numerosi beneficiari sa rezilieze contractele si / sau sa intre in faliment. Sunt afectati in mod special organismele nonguvernamentale si persoanele juridice cu scop patrimonial.6. Prejudicierea imaginii UE referitor la implementarea fondurilor europeneIn contextul celor mentionate anterior, la nivelul perceptiei opiniei publice, fondurile europene, in loc sa favorizeze dezvoltarea economica si sociala a Romaniei, provoaca, in general, declin si genereaza faliment, facilitand dezvoltarea numai unor anumiti beneficiari favorizati. Opinia publica considera ca sistemele de gestionare nationala a mecanismelor de implementare sunt de vina, insa prin acceptarea tacita a Comisiei Europene a acestor situatii, exista pericolul de generalizare a aceastei perceptii si asupra structurilor europene de resort.In acest context, gestionarea defectuasa a fondurilor europene la nivel national, in special FSE prin POSDRU, fara reactii adecvate si rapide din partea Comisiei Europene, poate aduce un prejudiciu de imagine si credibilitate Uniunii Europene in ansamblu.Concluzii si propuneri:a.Anularea deciziei nr. 9 in forma actuala ca urmare a nulitatii acesteia.b.Asigurarea unui tratament egal si nediscriminatoriu tuturor beneficiarilor, inclusiv celor ce au semnat contracte de finantare pana in acest moment si nu au primit prefinantare.c.Verificarea proiectelor aflate in implementare si rezilierea celor care nu au executie bugetara corespunzatoare.d.Asigurarea transparentei prin informarea constanta a beneficiarilor si publicarea tuturor actelor normative sau administrative, emise de autoritati.e.Verificarea modalitatii de acordare a prefinantarilor pana in acest moment.f.Interzicerea reglementarilor cu caracter retroactiv si discriminatoriug.Impunerea unor reguli clare, abordate unitar, in ceea ce priveste verificarile de management concentrate pe fond si nu pe forma, orientate pe obiective, rezultate si indicatori.


Comenteaza si tu
Titlu: Comenteaza: Nume: Email: Website: (optional)

Introduceti codul din poza de mai jos pentru verificare
Adauga

Intreaba un specialist

Pentru sfaturi, subtilitati despre fondurile structurale precum si pentru consultanta legata de proiectul dvs. de finantare europeana, nu ezitati sa adresati o intrebare specialistului invitat din aceasta saptamana.
Intreaba un specialist

Povesti de succes

Comisia Europeana va recupera de la Romania 74,9 milioane de euro cheltuite incorect in agricultura Comisia Europeana va recupera de la Romania 74,9 milioane de euro cheltuite incorect in agricultura

Comisia Europeana va recupera de la Romania suma de 74,9 milioane euro, ce reprezinta fonduri pentru agricultura...

citeste tot articolul

Stadiul fondurilor europene gestionate de MDRT,prezentat Comisiei pentru Dezvoltare Regionala din PE Stadiul fondurilor europene gestionate de MDRT,prezentat Comisiei pentru Dezvoltare Regionala din PE

Secretarul de stat in Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului (MDRT) Razvan Murgeanu a sustinut marti, la...

citeste tot articolul

97 IMM-uri din 100 au avut probleme in accesarea de fonduri UE 97 IMM-uri din 100 au avut probleme in accesarea de fonduri UE

Pentru numeroase IMM-uri, accesarea fondurilor europene trebuia sa fie gura de aer proaspat, sprijinul binevenit de care...

citeste tot articolul

desfasurarea de activitati economice incluse in clasificarea indicata de Ghidul Solicitantului

sa nu existe obligatii neonorate conform legislatiei nationale (contracte de munca si asigurari sociale, taxe nationale si locale, siguranta la locul de munca, reguli privind protectia mediului)

sa nu fie in situatie de faliment sau lichidare

sa nu existe datorii publice restante (mai mult de 60 zile)

minimum 1 sau 2 ani de activitate economica si profit operational in ultimii 1 sau 2 ani financiari

Cerere de credit

Studiu de fezabilitate

Documente de confirmare a cofinantarii

Documente contabile ale firmei

Adeverinta privind datoriile solicitantului la bugetul de stat, eliberata de Administratia Financiara

Titlul de proprietate/Actul de concesiune

Cazierul fiscal al persoanei autorizate sa depuna Cererea de Finantare si al persoanei responsabile de proiect

BRD:
Finantare de pana la 100% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente contributiei proprii (IMM Investitii)
Finantare de pana la 100% din valoarea grantului UE obtinut (IMM Suport)
Finantare de pana la 75% din valoarea totala a cheltuielilor ne-eligibile aferente proiectului (EUROBRD IMM pe termen scurt sau mediu)
Finantare adaptata necesitatilor clientului. (linie de credit)

CEC Bank
Finantare de pana la 100% din valoarea totala a proiectului de investitie (linie de credit si credit de investitii)
Finantare de pana la 100% din valoarea fondurilor europene nerambursabile (grantului)

Raiffeisen Bank
Finantare de pana la 70% din valoarea totala a proiectului, inclusiv TVA.

Bancpost:
Finantare de pana la 100% din valoarea proiectului de investitie

NewsChannel

NewsChannel.ro este un site de informatii, stiri, analize, materiale video. Site-ul mai gazduireste un calendar de afaceri si un director de formulare si documente tipizate, toate dedicate oamenilor de afaceri si profesionistilor care lucreaza in acest mediu. Vizitati NewsChannel.ro